۰

مهربونی با خانوم خونه

 

احترام به همسر زندگی را شیرین می‌کند

 

 

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی: صداقت، همدلی و احترام به همسر زندگی را شیرین می‌کند. 

 

قرآن می‌فرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/19)

با خانم‌هایتان به «معروف» زندگی کنید، یعنی با خانم‌هایتان خوب زندگی کنید. نه اینکه فقط خوراک و پوشاک خوب و بی‌دغدغه باشد. ممکن است روی موکت بنشینند و خوش باشند، یا روی قالی بنشیند و با هم دعوا و جرّ و بحث داشته باشند.
وظیفه زن و شوهر این است که آبروی هم را حفظ کنند. اختلاف از سوء‌ظن شروع می‌شود و با تجسس ادامه می‌یابد و به غیبت و تهمت ختم می‌شود. برای حفظ حرمت باید اختلاف‌ها را خودشان حل کنند، نه آنکه به دادگاه مراجعه کنند. من یک دادگاه خانواده را از نظر قرآن برای شما ترسیم می‌کنم:


قرآن می‌فرماید: اگر زن و شوهری با هم اختلاف دارند، به دادگاه نروند، چون قاضی، دادستان، دوستان، همسایه‌ها و دیگران نیز می‌فهمند. بلکه دو نفر بزرگ‌تر با حسن نیت قصه را بررسی کنند. «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ یُریدا إِصْلاحاً یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلیماً خَبیراً» (نساء/35)

اگر دیدید زن و شوهر با هم اختلاف دارند، یک داور از فامیل مرد و یک داور از فامیل زن برای بررسی و حل اختلاف بیایند. اگر دو داور حسن نیت داشته باشند، خدا بین آن‌ها را جوش می‌دهد.


از حقوق زن و مرد، احترام متقابل است. «هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلاَّ الْإِحْسانُ» (الرحمن/60)

اگر او خوبی کرد، تو هم خوبی کن. «وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها» (نساء/86)

نسبت به غریبه‌ها هم اسلام می‌گوید: اگر یک غریبه گفت: سلام، شما بگویید: سلام علیکم. اگر گفت: سلام علیکم، بگویید: سلام علیکم و رحمة الله و خوبی را با خوبی بیش‌تری پاسخ دهید. سعی کنید به همدیگر بیشتر احترام کنید.
اگر هم زن لباس شست و بچه را شیر داد، نباید گفت: وظیفه‌اش است! زن‌های ما خوب هستند و این کارها را به طور طبیعی انجام می‌دهند، اما وظیفه‌شان نیست. محبت بايد متقابل باشد. محبت را باید ابراز کرد.

 

 

حديث داريم: مرد به همسرش بگويد: من تو را دوست دارم. باید اسم همديگر را به احترام برد. پيغمبر ما اسم بچه‌ها را هم با احترام مي‌برد. چرا اسم افراد را سبك مي‌بريم؟ مگر ما مسلمان نيستيم؟ پيغمبر ما فرمود: حتي من به بچه‌ها احترام مي‌گذارم و اسمشان را محترم صدا مي‌زنم.


باید توجه داشت اداره خانواده با مرد است، چنانکه خرج خانواده به دوش اوست، در عين حال مدیریت مرد بايد عاقلانه باشد، نه تحكم‌آمیز! فرق است بين حكومت و تحكّم، مرد در خانه حق حكومت دارد، اما حق تحكم ندارد. حكومت يعني بيان با استدلال، تحكم يعني بيان با زورگويي… 

 

اگر با همسرتان اختلاف نظر دارید، دلایل‌تان را محترمانه به بحث بگذارید:

بعید است بتوانید با همسرتان در تمامی مسائل اتفاق نظر داشته باشید که البته اِشکالی هم ندارد. اما وقتی به اختلاف نظر برمی‌خورید، باید سعی کنید موضع‌تان را محترمانه به همسرتان توضیح دهید

به همسرتان بگویید: «می‌فهمم که چرا داری به این قضیه این شکلی نگاه می‌کنی.» یا «فکر نمی‌کنم کاری که می‌خوای بکنی، تصمیم خیلی مناسبی باشه، حداقل الآن.» و هم‌زمان به لحن و طرز صحبت کردن‌تان نیز دقت کنید.

 

با تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارید کنار بیایید و به این تفاوت‌ها احترام بگذارید:

مثلا اگر خودتان شلخته هستید و همسرتان وسواسی است، سعی کنید تا جایی که از دست‌تان برمی‌آید در مرتب نگه داشتن منزل کوشا باشید. حتی اگر مطمئن هستید که نمی‌توانید در حد استاندارد همسرتان با نظم و ترتیب باشید، حداقل ریخت‌وپاش اضافی هم نکنید.

 

از محبت‌های همسرتان قدردانی کنید:

اینکه نسبت به رفتارهای محبت‌آمیز همسرتان بی‌اعتنا باشید، نشانه‌ی بی‌احترامی است و موجب می‌شود که همسرتان فکر کند محبت‌هایش را اصلا نمی‌بینید.

مثلاً اگر همیشه همسرتان با خوش‌رویی به استقبال‌تان می‌آید، غذایی را که دوست دارید برای‌تان می‌پزد و در هر شرایطی پای صحبت‌های‌تان می‌نشیند، باید سعی کنید به طریقی نشانش دهید که متوجه همراهی و حمایتش هستید. مستقیما تشکر کنید یا اینکه یک یادداشت مهربانانه بنویسید.

 

وقتی به اختلاف نظر برمی‌خورید، به جای مشاجره، مصالحه کنید:

اگر قصد دارید در مورد قضیه‌ای یک تصمیم مشترک بگیرید، ابتدا باید صحبت‌های همدیگر را به دقت بشنوید و از موضع یکدیگر کاملا باخبر شوید. فقط در این صورت است که می‌توانید جوانب مثبت و منفی قضیه را به شکلی محترمانه به بحث بگذارید و در نهایت به نتیجه‌ای برسید که خوشایند هر دو نفرتان باشد.

 

هم خودتان و هم همسرتان تمرین کنید که جوابگوی اشتباهات‌تان باشید:

. مثلا اگر یک شب دو ساعت دیرتر از همیشه به منزل آمدید و با اینکه می‌دانستید همسرتان برای شام منتظرتان است، یک زنگ هم نزده بودید، باید انتظارش را داشته باشید که همسرتان این رفتارتان را توهین‌آمیز تلقی کند. در این‌گونه موارد چاره‌ای ندارید جز اینکه جوابگوی رفتار توهین‌آمیزتان باشید.

 

 راهکارهایی برای احترام به همسر

 

وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید عذرخواهی کنید.

تأسف‌تان را نه فقط در حرف بلکه در عمل نیز ثابت کنید و همه‌ی تلاش‌تان را به کار بگیرید تا خطای مرتکب شده را دوباره تکرار نکنید.

یاد بگیرید خودتان را به جای همسرتان تصور کنید.

مثلا اگر پدر همسرتان در بیمارستان بستری است، قبل از اینکه سرِ شستن ظرف‌ها دعوا بگیرید، با خودتان فکر کنید که همسرتان در حال حاضر چه غصه‌ی بزرگی در دلش دارد.

 

شنونده‌ی خوبی باشید

 

باید وقتی برای‌تان صحبت می‌کند به دقت پای صحبت‌هایش بنشینید. تلفن همراه‌تان را کنار بگذارید و ارتباط چشمی برقرار کنید. سعی کنید حواس‌تان به محیط اطراف پرت نشود. موقع گوش دادن نباید وسط حرف همسرتان بپرید یا تا زمانی که مشورت نخواسته نصیحتش کنید، فقط کافی است سراپا گوش باشید.

 

به خط قرمزهای همسرتان احترام بگذارید.

 

 شاید همسرتان دوست نداشته باشد به عکس‌های قدیمی داخل صندوقچه‌‌اش سَرَک بکشید یا درباره‌ی گذشته‌اش با دیگران صحبت کنید. هرگز همسرتان را به دلیل اضافه‌وزنش در دوران کودکی دست نیندازید یا تلفن همراهش را بدون اجازه زیر و رو نکنید. شاید همسرتان دوست نداشته باشد بعضی وسایل مورد علاقه‌اش را با کسی شریک شود، پس درکش کنید. شاید همسرتان مایل نباشد درباره‌ی همسر سابقش حتی یک کلمه صحبت کند و این رفتارش برای‌تان غیرقابل پذیرش باشد. در این قبیل موارد، می‌توانید از همسرتان بپرسید که چرا دوست ندارد در این مورد صحبت کند، اما رعایت ادب فراموش‌تان نشود.

 

به همسرتان کمک کنید تا اهدافش را تحقق ببخشد

 

مثلا به همسرتان قوت قلب دهید تا نگارش کتابی را که پنج سال پیش آغاز کرده بود به سرانجام برساند. هرگز به همسرتان تلقین نکنید که نمی‌تواند به آرزوهایش برسد. در عوض، همیشه همسرتان را تشویق کنید که به درجات بالاتر صعود کند. اما اگر احساس می‌کنید که تحقق برخی اهداف همسرتان امکان‌پذیر نیست و دلایل مشخصی نیز دارید، باید دیدگاه‌تان را دوستانه و مسالمت‌آمیز به بحث بگذارید.

 

با همسرتان همدردی کنید

 

اگر همسرتان دست به کاری زده که از ابتدا با انجامش موافق نبوده‌اید، باز هم حق ندارید احساساتش را در فراز و نشیب‌های مسیری که پیش گرفته نادیده بگیرید. سعی کنید هر وقت همسرتان به همراهی و حمایت‌تان نیاز دارد، از عشق و محبت‌تان دریغ نکنید. 

 

گاهی وقت‌ها بگذارید همسرتان با خودش خلوت کند

 

هر کسی گاهی نیاز دارد برای سر و سامان دادن به افکار یا حتی کارهای عقب‌مانده‌اش چند مدتی با خودش خلوت کند. فکر نکنید همسرتان از دست‌تان خسته شده یا حوصله‌تان را ندارد. اگر از این تصمیم به دلهره افتاده‌اید، می‌توانید نگرانی‌تان را با همسرتان در میان بگذارید تا خیال‌تان از این بابت راحت شود. یادتان باشد وقتی در این مورد با همسرتان صحبت می‌کنید، حالت تدافعی به خودتان نگیرید. مثلا می‌توانید با لحنی آرام به همسرتان بگویید: «عزیزم، چند وقته خیلی با هم نبودیم، الآنم اگه بخوای با خودت تنها باشی، خیلی دلم برات تنگ می‌شه.» و به این ترتیب به همسرتان نشان دهید که برایش احترام قائل هستید.

 

نبایدهای زندگی مشترک

 

همسرتان را در جمع خجالت‌زده نکنید.

به جای اینکه همسرتان را در جمع با اسامی مسخره صدا بزنید و باعث خجالتش شوید، از او تعریف کنید، طوری که در مقابل دیگران احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد.

 

پشت سر همسرتان نزد دیگران بدگویی نکنید

اینکه در غیاب همسرتان پشت سرش بدگویی کنید، نشانه‌ی بی‌احترامی است. اگر روزی بفهمید که همسرتان همیشه در دورهمی‌هایی که‌ حضور نداشتید، غیبت‌تان را می‌کرده، چه حالی پیدا خواهید کرد؟ پس کلاه‌تان را قاضی کنید و از این رفتار ناپسند دست بردارید.

 

نگذارید احساسات منفی‌تان تلمبار شوند

همین که حاضر نیستید درباره‌ی چیزی که آزارتان می‌دهد با همسرتان صحبت کنید، خودش یک نوع بی‌احترامی است که موجب می‌شود پنهانی نسبت به همسرتان خشمگین باشید.

 

احساسات همسرتان را با تعریف و تمجیدهای بی‌جا از همجنس‌هایش جریحه‌دار نکنید

اگر مدام نزد همسرتان با آب و تاب فراوان از جذابیت‌های فلان آقا یا خانم حرف بزنید، مطمئنا همسرتان را رنجیده‌خاطر خواهید کرد. برخی افراد نسبت به این‌گونه تعریف و تمجیدها حساس‌ترند، اما به عنوان یک قانون کلی هرگز نباید درباره‌ی هم‌جنس‌های همسرتان طوری صحبت کنید که احساس کند مورد توهین و بی‌احترامی قرار گرفته است.

 

نسبت به محبت‌های همسرتان بی‌اعتنا نباشید

 

برگرفته از: wikihow

 

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی
​​​​​​​_________

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید