۰

تاثیر قرآن خواندن در دوران بارداری و اعمال عبادی دوران بارداری

تاثیر قرآن خواندن بر آرامش مادر باردار و جنین-فواید قرآن خواندن در دوران بارداری، تاثیرقرآن خواندن در زیبایی ، صبوری ، شجاعت ، نورانیت و شادابی فرزند و اعمال عبادی ماه‌های دوران بارداری برای حفظ فرزند و ایجاد آثار روحی بر روی جنین-برنامه های عبادی هر ماه مادر باردار -برنامه های غذایی-سوره های مناسب هر ماه و روز برای آرامش مادر و جنین.


تاثیر خواندن قرآن بر آرامش مادر باردار و جنین-فواید خواندن قرآن در دوران بارداری

 

راهنمای مطالعه:

 

 

تاثیر قرآن خواندن در دوران بارداری و آرامش مادر و جنین 

 

یکی از مسائل بسیار مهم در طی دوران بارداری ، آرامش مادر باردار می باشد. آرامش مادر باردار نه تنها برای خود مادر مهم است بلکه تاثیر مستقیمی بر آرامش و سلامتی جنین هم دارد. تلاوت قرآن در بارداری نقش موثری بر آرامش مادر باردار دارد و خدای متعال هم در قرآن کریم بر آرامش قلب ها با یاد خدا اشاره نموده و می فرمایند: بدانید که قلب ها فقط با یاد خدا آرامش می یابند.

"سوره مبارکه یس" در هر روز و "سوره واقعه"، و "سورة توحید" حداقل 10مرتبه، در شبها قرائت شود. شبهای جمعه "سوره ص" خوانده شود.

 

آرامش فرزند

شاید شما هم در اطراف خود کودکانی را دیده باشید که از یک آرامش خاصی برخوردار هستند. البته آرامش در کودکان به هیچ وجه به معنای کسلی یا تنبلی یا ناراحتی های جسمی و روحی نیست بلکه کودکان آرام در کنار تمام فعالیت های طبیعی خود از یک حس آرامش خاصی برخوردار هستند و حرکات ناخوشایند و ناموزون از آن ها سر نمی زند. علل و عوامل مختلفی در طی دوران بارداری و آبستنی بر آرامش جنین تاثیر دارد و یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر آرامش روحی جنین ، تلاوت قرآن در دوران بارداری است.

مادران باردار در صورتی که خودشان قادر به تلاوت قرآن باشند می توانند قرآن را بخوانند و اگر به دلایلی چنین امکانی برای خودشان وجود نداشته باشد می توانند نوار قرآن بگذارند یا در محیط هایی بروند که قرآن تلاوت می شود. با تلاوت قرآن در بارداری ، شما مادر محترم، یک حس آرامش معنوی و خدایی به فرزند خود هدیه داده اید.

 

صبور شدن فرزند

صبر یکی از خصلت های خوب و پسندیده انسانی است که خدای متعال هم آن را دوست دارد و در قرآن کریم می فرماید که خدا با صبرکنندگان (صابران) است. صبر یکی از خصلت های انسانی است که در موفقیت مادی و معنوی انسان نقش اساسی دارد. خواندن قرآن در دوران بارداری توسط مادر باردار تاثیر زیادی در صبور شدن فرزند دارد. یکی از سوره های قرآن که تلاوت آن برای صبور و بردبار شدن فرزند بسیار موثر است ، سوره والعصر می باشد. مادران باردار می توانند این سوره را به دفعات زیاد در دوران بارداری بخوانند و نیز بر شکم بدمند. ضمنا می توانند هنگام تلاوت این سوره ، دست خود را بر روی شکم خود قرار دهند.

همچنین خواندن سوره محمد در دوران بارداری فرزند را جذاب کرده و باعث صبوری کودک می شود.

 

باهوش شدن فرزند

هوش و ذکاوت یکی از سرمایه های ارزشمندی است که خدای متعال در وجود ما انسان ها قرار داده است. انسان به وسیله هوش و ذکاوت خویش است که می تواند در زندگی مادی و معنوی خود موفق باشد. یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در هوش و فراست کودکان ، خواندن قرآن در دوران جنینی آنان در زمان بارداری مادر است. در واقع تلاوت قرآن نقش بسیار ارزشمندی در عاقل شدن فرزند دارد و در قرآن کریم هم بر مساله تعقل در آفرینش و کارهای خدای متعال تاکید فراوان شده است. اگر خواهان فرزند باهوش و با فراست و عاقل هستیم ، تلاوت قرآن و تاثیر خواندن قرآن در دوران بارداری را فراموش نکنیم.

در برخی از نوشته‌ها و جزوه‌ها درباره سفارش به زنان باردار آمده که سوره های (زمر،یوسف؛ یس، واقعه، زخرف) را بر کندر می خوانیم و تا چهل روز ناشتا به اندازه ماش میخورید(40 روز با شیر) یا ۴ ماهگی به بعد کندر ها را قطعه قطعه کرده به اندازه یک ماش این سوره ها را بخواند و به کندر بدمد و از چهل روزگی هر روز یک دانه از آنها را تناول کنید و حتی شب نیز فراموش نشود. بچه بسیار باهوش و خوش سلیقه و گویا می شود. مشهور است که کندور در زیاد شدن هوش کودک مؤثر است.

و همچنین برای دانایی و عالم شدن فرزند سوره «لقمان» را بخوانید.

 

سالم ماندن فرزند 

جنین موجود در شکم مادر در طی دوران بارداری ممکن است به علل مختلفی دچار آسیب شود. از آن جایی که همه چیز دوران بارداری نمی تواند تحت کنترل و اختیار ما باشد به همین سبب توکل بر خدای قادر متعال و کسب رضایت او می تواند از ایجاد یا تاثیر بسیاری از عوامل مضر سلامتی جنین در دوران بارداری جلوگیری نماید.

خدای متعال در قرآن کریم می فرمایند: او کسی است که شما را هر طور که بخواهد در رحم های مادران صورت گری می کند. وقتی که ما در جهت کسب رضا و خشنودی خدای متعال قدم برداریم مطمئنا خدای متعال هم فرزندی سالم به ما امانت خواهد داد و کمک خواهد کرد تا عوامل مخل سلامتی جنین کمتر شده یا از بین بروند. یکی از مصادیق اطاعت از خدا و کسب خشنودی او همین تلاوت قرآن کریم است. علاوه بر آن ، هر سوره از قرآن خاصیتی دارد که مطمئنا از این جهت هم خواندن قرآن بر سلامتی جنین مؤثر است.

 

دور شدن اغوائات شیطانی از کودک 

اغوائات شیطانی یکی از مسائلی است که از نظر روحی می تواند موجب ناراحتی کودک شود یا حتی بعدها در زمان بزرگسالی ممکن است سبب بروز برخی مشکلات روحی در شخص گردد. قرآن کلام خداست و کلام خدا نور است و هر جا که نور وارد شود تاریکی از بین می رود. با تلاوت قرآن در دوران بارداری ، فرزند خود را در تحت تشعشعات نورانی کلام خدا قرار دهیم تا شیاطین نتوانند در روح او نفوذ کرده و موجب ناراحتی شوند. کودکی که از همان ایام جنینی با آیات الهی انس بگیرد مطمئنا تا حد خیلی زیادی از تاریکی های شیطانی در امان خواهد بود.

 

زیبا شدن کودک

اگر خواهان فرزندی زیبا هستید ،  تلاوت سوره توحید، یوسف و خواندن نماز شب 

-یکی از راه های آن تلاوت  سوره یوسف بر سیب سرخ و خوردن آن توسط مادر باردار در ماه هشتم بارداری می باشد.در جایی دیگر روایت شده در نیمه هر ماه عربی که ماه بدر است شوهر سوره «یوسف» را بر شکم همسرش بخواند تا به امید خدا فرزند زیبایی به دنیا بیاورند.

قبل بارداری و پیش از نزدیکی برای زیبایی فرزند و جنین سوره یاسین را بخوانید و به سیب یا انار فوت کنید و آن را میل کنید.

-تأثیر تلاوت سوره «توحید»بر زیبایی جنین بسیار زیاد است. بر اساس روایات خواندن سوره توحید در بارداری مخصوصاً در ماه ۲ تأثیر زیادی بر زیبایی جنین دارد، در ماه دوم حاملگی چهره جنین شکل می‌گیرد، به همین خاطر این ماه برای خواندن سوره «توحید» مناسب است.

-تأثیر خواندن نماز شب بر زیبایی جنین شگفت انگیز است. خواندن نماز شب توسط مادر باردار تأثیر زیادی در زیبایی جنین و فرزند دارد. 

 

شادابی فرزند

قرآن خواندن اثر بسیار زیادی بر شادی روح انسان دارد و شادی روح انسان بر شادابی شخص مؤثر است. اگر می خواهیم فرزندانمان شاداب شوند قرائت قرآن در دوران حاملگی را فراموش نکنیم.

 

خوش اخلاقی فرزند

تلاوت سوره «محمد» باعث خوش اخلاقی و جذابی جنین و فرزند شما خواهد شد.

 

نورانیت فرزند 

آیات قرآن ، کلام خدا و کلام خدا هم نور است و تلاوت قرآن در زمان بارداری خانم ، بر نورانیت قلب و چهره کودک تاثیر فوق العاده ای دارد.

 

دفع بلا از مادر و کودک

مادر و جنین موجود در شکم او در طی دوران بارداری ممکن است با انواع بلایا و گرفتاری ها مواجه شوند که خواندن قرآن در دوران حاملگی می تواند تاثیر به سزائی در دفع یا کاهش این بلایا داشته باشد زیرا برخی از سوره های قرآن خاصیت دفع بلا را دارند. مثلا اتفاق افتاده است که مادری به دلیل ترس از رعد و برق ، جنین خود را سقط کرده است و یا مسائل دیگری که ممکن است پیش بیاید. تلاوت قرآن در زمان حاملگی می تواند در دفع بلا از مادر و جنین موثر باشد.

 

صالح شدن فرزند

اگر می خواهیم فرزندانمان صالح شوند یکی از عوامل صالح شدن فرزندان ، قرائت قرآن در دوران بارداری است تا طفل از همان ایام جنینی با آیات الهی خو گرفته و کلام الهی در روح و جان او قرار بگیرد تا انشاء ا... انوار نورانی کلام خدا سبب شود فرزندانمان راه صلاح و رستگاری در پیش گیرند و از بندگان صالح خدا گردند.

در دوران بارداری چه سوره هایی برای جنین مفیده و به صالح شدن فرزند کمک میکند؟

سوره انبیاء:

تلاوت قرآن خصوصا” مداومت به سوره انبیاء هر قدر که بتواند برای صالح شدن فرزند مؤثر است.

سوره نور:

برای پاک‌دامنی فرزند دختر سوره «نور» را قرائت کنید.

سوره مبارکه فجر:

پیامبر اکرم‌ فرمود:اگر زن حامله‌، این سوره را بخواند، خداوند فرزند مبارکی به او عطا می‌کند.

 

این ها از جمله تاثیرات خواندن و تلاوت قرآن در دوران بارداری و حاملگی می باشد که مطمئنا ما از بیان همه تاثیرات خواندن قرآن در این دوران عاجز هستیم و این چند نمونه ذکر شد تا آشنایی باشد و راهی باشد برای رسیدن به خدای متعال و دانستن قطره ای از اسرار کتاب خدا ، قرآن مجید. امیدواریم انشاء ا... خدای متعال به حرمت قرآن مجید ، فرزندانی سالم ، صالح ، شاداب و عاقل و دانا را نصیب همه بفرماید.

 

بهترین دعا برای سلامتی فرزند و عدم سقط جنین

 

دین اسلام با نسخه‌های متعددی از آیات و روایات به والدین برای حفظ جنین و فرزند دلبند خود دستوراتی داده است.


تاثیر خواندن قرآن بر آرامش مادر باردار و جنین-فواید خواندن قرآن در دوران بارداری

 

سلامتی جنین به عوامل زیادی از جمله تغذیه و شرایط روحی و جسمی والدین بستگی دارد. علاوه بر این استفاده از اذکار، دعا و آیات قرآن در سلامت و حفظ جنین نیز نقش بسزایی دارد که در اینجا به بیان برخی از این آیات و اذکار می‌پردازیم.

 

دعا و ذکر برای حفظ و سلامت جنین از سقط در دوران بارداری و وضع حمل آسان

 

یکی از بهترین دعا‌ها برای حفظ سلامت جنین صلوات حضرت فاطمه (س) است؛ همچنین این دعا برای حفظ جنین از سقط هم استفاده می‌شود.

صلوات حضرت فاطمه (س) که یک دعا برای نگهداری جنین است:

«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبی‌ها وَ بَعْلِها وَ بَنی‌ها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فی‌ها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ».

پروردگارا درود تو بر فاطمه و پدر بزرگوارش و همسر بزرگوار او و فرزندان عزیزش و آن رازی که در وجود او به ودیعه نهادی.

روش فرستادن این صلوات: رو به قبله صلوات بفرستید؛ با احساس و توجه قلبی صلوات بفرستید و تا 3 روز این عمل راانجام دهد.

برای حفظ و نگهداری جنین از اتفاق‌های ناگهانی ذکر «توکلت علی الله» را 1023 (هزار و بیست و سه) بار تکرار کنید که بر اساس روایات بسیار مؤثر است.

106 بار ذکر مبارکه «بسم الله الرحمن الرحیم» را بنویسید و در دوران بارداری با خود همراه داشته باشید.

سوره مبارکه حجرات‌:

پیامبر(ص) فرمود:هر که سوره حجرات را بخواند، برای حفظ جنینش از خطرها و سقط، موثر است‌.

آیه‌های 25 و 26 سوره کهف

بنویسید و همراه خود نگه دارید.

 سوره قلم

خواندن سوره «قلم» تأثیر گذار است.

سوره محمد

خانم باردار و همسرش در صورت امکان هر روز سوره «محمد» را بخوانند.

 

وضع حمل آسان:

برای آسانی وضع حمل سوره های ( زمر،یوسف، یس، واقعه، زخرف) را بر کندر می خوانیم و تا چهل روز ناشتا به اندازه ماش میخورید(40 روز با شیر) یا ۴ ماهگی به بعد کندر ها را قطعه قطعه کرده به اندازه یک ماشاین سوره ها را بخواند و به کندر بدمد و از چهل روزگی هر روز یک دانه از آنها را تناول کنید و حتی شب نیز فراموش نشود.

 

سوره مبارکه ذاریات‌:

پیامبر اکرم‌ فرمود:اگر سوره ذاریات همراه زن حامله باشد، در آسان وضع حمل نمودن‌، موثر است‌.

 

 

اعمال ماه‌های بارداری برای حفظ فرزند و ایجاد آثار روحی بر روی جنین

 

ماه اول

ماه قلب است چون چهار هفته اول زندگی جنین ، قلب فعالیت خود را آغاز می کند.

  • صبح ها کمی سیب شیرین بخورد
  • روزهای پنج شنبه و جمعه سوره "یس” و "صافات” بخواند و به شکم بدمد.
  • روزهای جمعه قبل از صبحانه انار میل کند و قبل از طلوع آفتاب ، اندکی از تربت سیدالشهدا بخورد.
  • نمازهای یومیه را در اول وقت به جا آورد و قبل از نماز حتما” اذان و اقامه بگوید و دستانش را روی شکم بگذارد.
  • و هر روز بر 2 عدد خرما سوره قدر بخواند و آن را ناشتا بخورد.

ماه دوم

ماه چهره است

  • روزهای ۵ شنبه و جمعه سوره ” ملک ” را بخواند
  • روز ۵ شنبه 140 مرتبه و روز جمعه 100مرتبه صلوات با عجل فرجهم دست را روی شکم بگذارد و صلوات کبیر را بخواند: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک عدوهم و العن اعدائهم من الجن و الانس من الاولین و الاخرین
  • هر روز 2 عدد عناب سوره توحید بخواند و آن را ناشتا بخورد.

ماه سوم

ماه تارهای صوتی است .

  • روز ۵ شنبه و جمعه سوره آل عمران را قرائت کند

  • 140 مرتبه صلوات با عجل فرجهم

  • قبل از نماز دست را روی شکم گذارد و صلوات کبیره بخواند

  • هر هفته مقداری گندم ، گوشت و شیر میل کند

  • صبح ها کمی عسل تناول نماید

  •  

    هرروز بر 1 عدد سیب آیه الکرسی بخواند و آن را ناشتا بخورد همچنین مقداری کندور به اندازه یک عدس ناشتا بخورد .

     

ماه چهارم

  • روزهای پنجشنبه و جمعه سوره دهر بخواند.
  • در تمام نمازها در یک رکعت سوره قدر را تلاوت کند.
  • بعد از نماز دست را روی شکم گذارده سوره قدر و کوثر و صلوات کبیر را بخواند و بعد از آن بگوید: (ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قرة اعین و جعلنا للمتقین اماما. هفت مرتبه (استغفرالله و اتوب الیه) بگوید.
  • هر روز بعد از نمازها 140 مرتبه صلوات بفرستد.
  • سیب شیرین و عسل و انار میل کند.
  • از اول ماه چهارم نماز شب بخواند (درصوت امکان نیمه شب و اگر موفق نشد قضای آن را ترک نکند).
  • هر روز بر دو عدد انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورد.
  • ضمنا نام کودک قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب شود (روایت داریم برای پسر، محمد یا علی و برای دختر، فاطمه نام بگذارید تا سالم بماند انشاءالله)

ماه پنجم

  • روزهای پنجشنبه و جمعه سوره فتح تلاوت کند.
  • در یک رکعت نماز، سوره نصر بخواند و بعد از نماز دست را روی تربت کربلا کشیده بر شکم بمالد.
  • هر روز صبح مقداری خرما تناول نماید.
  • از ابتدای ماه پنجم در وقت نماز دست بر روی شکم نهاده اذان و اقامه بگوید.
  • هر روز بر یک عدد تخم مرغ سوره حمد بخواند و آن را ناشتا بخورد.

ماه ششم

  • روزهای پنجشنبه و جمعه سوره واقعه را قرائت کند.
  • شب ها در یک رکعت نماز، سوره والتین بخواند.
  • بعد از هر نماز دست بر تربت امام حسین کشیده بر شکم بمالد.
  • پس از صرف صبحانه انجیر و زیتون میل کند و سعی کند در روز یا شب مقداری مغز استخوان بخورد و از خوردن دنبه بپرهیزد.
  • هر روز یک عدد انار را پس از خواندن سوره فتح ناشتا بخورد.

ماه هفتم

  • از ماه هفتم به بعد پس از نماز صبح سوره انعام را بر بادام بخواند و سپس آن را بخورد و این کار را تا چهل روز ادامه دهد.
  • خواندن اذان و اقامه و نماز شب را فراموش نکند.
  • روزهای دوشنبه سوره نحل و روزهای پنجشنبه و جمعه سوره یس و تبارک و در تمام ماه های هفتم و هشتم و نهم سوره نور را قرائت کند و در نماز یومیه سوره قدر و توحید را بخواند.
  • روزی 140 مرتبه صلوات بفرستد.
  • از خوردن خربزه بعد از هر غذا کوتاهی نکند لکن قبل و بعد از آن آب میل نکند.
  • هر روز بر یک عدد (بِه) سوره یس بخواند و آن را ناشتا بخورد.
  • همچنین از ماه هفتم به بعد پنج سوره قرآن را که با تسبیح شروع می شود تلاوت کند که عبارتند از : حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن.

ماه هشتم

  • روزهای شنبه بعد از نماز صبح سوره قدر ، ده مرتبه.
  • روزهای یک شنبه بعد از نماز صبح سوره والتین ، دو مرتبه.
  • روزهای دوشنبه سوره یس.
  • روزهای سه شنبه سوره فرقان.
  • روزهای چهار شنبه سوره دهر.
  • روزهای پنجشنبه سوره محمد.
  • روزهای دوشنبه سوره الصافات.
  • هر روز کباب با زعفران با سوره نصر (از آغاز این ماه چهل بار سوره انعام بخونید)
  • از خوردن ماست شیرین و عسل کوتاهی نکند.
  • هر روز جمعه ناشتا انار شیرین میل کند.
  • در صورتیکه ضرر نداشته باشد هفته ای یک بار سرکه بخورد.

ماه نهم

  • برای سلامتی امام زمان(عج) گوسفندی ذبح کرده، و از آن بخورد.
  • بهتر است غذای او کباب باشد. ادویه نخورد. خرما میل کند.
  • در نماز ظهر یا عصر سوره «والعصر» و «الزاریات» بخواند.
  • در روزهای پنج شنبه سوره «حج» و در روزهای جمعه سوره «فاطر» را تلاوت کند.
  • هر روز بر مقداری شیر و خرما سوره «دهر» بخواند و آن را ناشتا بخورد.

تاثیر خواندن قرآن بر آرامش مادر باردار و جنین-فواید خواندن قرآن در دوران بارداری


برنامه ماهانه


در طول این دوره و از زمانی که متوجه می شوید که باردار هستید تا پایان بارداری فرصت دارید که کارهای زیر را انجام بدید:

  • سوره توحید 50 مرتبه
  • قدر 50مرتبه
  • صلوات هر روز120 بار
  • استغفار هر روز
  • 40 شب تسبیحات اربعه
  • قبل از خواب ختم قرآن برای سلامتی امام زمان(عج)
  • 40 بار زیارت جامعه کبیره
  • نماز شب
  • دعای توسل
  • حدیث کسا
  • زیارت امام زمان(عج)
  • 40 بار دعای مجیر بعد از نماز در شبانه روز
  • 10 ساعت استراحت
  • 10بار چهار قل
  • 40 غسل جمعه
  • 40 روز ناشتا
  • ۱۲ مویز با ۱۲ بسم الله بخورید
  • موقع خواب ابتدا طاق باز بخوابین و بعد ۶ بار قل هوالله احد و بعد به پهلوی چپ بخوابید
  • مداومت بر صدقه دادن و بیمه امام زمان (عج) در این دوران فراموش نشه
  • از ماه هفت به بعد هر روز ۵ سوره بخوانید که با تسبیح خدا شروع شود (صف، حدید، جمعه، حشر، تغابن
  • قبل از چهار ماهگی هر روز صبح ناشتا ۱۰ کندر بخورید این کار برای بالا بردن هوش توصیه شده
  • از آغاز حاملگی تا پایان چهار ماه و ده روزگی 40 انار با سوره یس و 40 سیب با سوره یوسف بخورید.
  • یعنی هر روز یک انار بردارید و بذارید جلوتون و سوره یس رو بخونید.
  • همین کار را هم با سوره یوسف و سیب انجام بدید.
  • بعد که خوندید و خواندن سوره تمام شد میوه رو بخورید
  • خوردن میوه جات و سبزیجات و لبنیات ضروری روحیه بچه را آرام می کند. سعی کنید در تعقیبات هر نماز و یا شب موقع خواب زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام بخونید.
  • در صورت امکان در طول حاملگی دعای علقمه هم تاثیرات خیلی خوبی خواهد داشت.
  • لحظات زایمان را می توان لحظه لقا الله واقعی برای هر زنی دانست زیرا در آن شرایط انسان به راستی با کمال و اخلاص احساس می نماید که هیچکس جز خدای مهربان یار او نیست.
  • برای آسانی وضع حمل(زمر،یوسف؛ یس، واقعه، زخرف) را بر کندر می خوانیم و تا چهل روز ناشتا به اندازه ماش میخورید(40 روز با شیر) یا ۴ ماهگی به بعد کندر ها را قطعه قطعه کرده به اندازه یک ماشاین سوره ها را بخواند و به کندر بدمد و از چهل روزگی هر روز یک دانه از آنها را تناول کنید و حتی شب نیز فراموش نشود. بچه بسیار باهوش و خوش سلیقه و گویا می شود.

 

دوران رویانی (هفته سوم تا هشتم بارداری )


تاثیر خواندن قرآن بر آرامش مادر باردار و جنین-فواید خواندن قرآن در دوران بارداری

 

آیه ۸ سوره نباء
معنی : ما شما را جفت (زوج) آفریدیم .

قبل از شروع دوران رویانی ؛ نطفه خود را تکثیر کرده و به 16 سلول مشابه تبدیل شده و خود را کاملا” به جداره ی رحم چسبانده است در دوره ” رویانی ” تغییرات اساسی انجام می گیرد . تاکنون سلول ها مشابه بودند و وظیفه ی خاصی نداشتند ولی در دوران رویانی وظایف هر سلول تعیین می شود .اولین تقسیم کار سلول این است که از 16 سلول موجود؛ ۸ سلول آن مامور تشکیل جنین می شود و هشت سلول دیگر موظف به ساخت ” جفت جنین ” می شود.

به هر حال دوران رویانی از هفته سوم تا هشتم بارداری طول می کشد. در هفته ی سوم بارداری وظایف سلول ها کاملا” تفکیک می شود و به هر یک وظیفه ی خاصی ارجاع می شود؛ و هرگروه از سلول ها مامور ساخت یک عضو از بدن می شوند و کار خود را شروع می کنند.علقه که شبیه به یک لخته خون بود در این دوران شبه به یک پارچه گوشت می شود .و به همین جهت قرآن مجید آن را در دوران رویانی مضغه نامیده است .مضغه سلول هوشیارتری است که وظیفه ساخت اعضای مختلف را دارد در صورتی که علقه چننین هوشیاری نداشت .

1) مضغه که به فارسی یعنی قطعه گوشت ؛ ابتدا به شکل بیضی است .
۲) اولین اتفاقی که در هفته سوم بارداری روی مضغه می افتد؛ این است که شکافی در وسط این قطعه گوشت پدید می آید و مضغه به شکل قطعه گوشت دراز و خم شده ای در می آید و سپس کناره ی طرف بالای این قطعه گوشت ؛ سفت شده شبیه به طنابی می شود که بعدها ستون فقرات نوزاد را تشکیل می دهد و به تدریج یک سر این قطعه گوشت تبدیل به جمجمه می شود و انتهای دیگر آن کمر نوزاد خواهد شد.از هفته ی چهارم ؛ سلول های سر شروع به رشد می کنند و نیمه ی پایین رو به تکامل می رود و قلب (بدون این که شکل آن تکمیل شده باشد) می تپید.

 

اشاره به مضغه در قرآن

آیه 14 سوره مومنون این آیه به مرحله ی بعدی ؛ مضغه اشاره دارد که استخوان ها و ماهیچه ها شکل می گیرد و این سخن دقیقا” منطبق به تکامل چنین است که اول استخوان ها پدید می آیند و بعد ماهیچه ها (گوشت ) با توجه به عملکرد در گرداگرد استخوانها قرار می گیرند.به ماه اول ؛ ماه قلب گفته می شود.

اهمیت دوران بارداری از لحاظ اخلاق

 

۱- توجه مادر به روحیات خود

دوران حمل برای طفل سرنوشت ساز است و مادر باید متوجه باشد که تمام روحیات مادر بر روی جنین اثر می گذارد .

  • مرحوم فیض از تفسیر صافی ذیل آیه شریفه ۶ آل عمران روایتی از امام صادق نقل می کند: وقتی دو ملک مصور آمدند که بچه را تصویر و صورت بندی کنند خطاب می شود به آن دو ملک که نگاه کنید به پیشانی مادر و سرنوشت این بچه را از آنجا برداشت کنید و آنچه در پیشانی مادر است همان را قضا و قدر این بچه قرار دهید بعد خطاب می شود اما بداء را هم برای من قرار بدهید.
  • پیامبر اکرم (ص) نیز روایتی با همین مضمون بیان می کنند.
  • اسعید و من سعد فی بطن امه و الشقی من شقی فی بطن امه
  • خوشبخت کسی است که در رحم مادرش خوشبخت باشد و شقی کسی است که در رحم مادرش شقی باشد
  • علاوه بر این که قانون وراثت صفات پدر و مادر را به این بچه منتقل می کند حالات روحی مادر نیز در جنین اثر مستقیم دارد . بنابراین مادر باید مواظب باشد صفت رذیله نداشته باشد. حسد؛ تکبر؛ خودخواهی و ….. مادر به جنین منتقل می شود.

۲- توجه مادر به پاکی معنوی غذایی که می خورد.

علامه مجلسی دوم در دوران کودکی ؛ مشک آب مردم را با سوزن سوراخ می کرد و این بازی هرروز او بود این مطلب به گوش علامه مجلسی اول رسید.
قرار دادن بداء یعنی تاثیر پدر و مادر در سرنوشت کودک علت نامه نیست بلکه زمینه سازند برای سعادت یا شقاوت بچه ( علامه مجلسی اول بسیار متاثر شد ؛ زیرا او تمام مسائل مربوط به شرایط انعقاد نطفه را برای این بچه رعایت کرده بود. علامه مجلسی از مادر فرزندش می پرسد که آیا در دوران بارداری خطایی از او سر زده که کودکشان این گونه رفتار می کند ؟ مادرش در جواب گفت : روزی از کنار باغ اناری رد می شدم اناری رسیده از شاخه آویزان شده بود سوزنی برداشتم به انار زدم و آب آن را خوردم ؛ علامه مجلسی علت کار فرزندش را همین رفتار مادر دانست .

3- توجه به هیجان های روحی

هیجانهای شدید ، فکر و خیالات بسیار ، اندوه و ترش رویی ، افکار تیره ، تاسف از آبستن شدن ، نگرانی از این که مولود دختر باشد یا پسر، ترس ، غم ، شادی ، خشم ، اضطراب همه در جنین موثر است.مادر باید به تماشای مناظر زیبا بنشیند ؛ چشم به افق بدوزد به سبزه و گل نگاه کند ؛ حتی منزلی که در آن زندگی می کند فرح بخش باشد.شوهر باید بیش تر با زن ارتباط روحی داشته باشد از آینده کودک ؛ پذیرش وی ؛ و درباره ی احساس غرور از داشتن فرزند با او سخن بگوید.باید نشان بدهد نه تنها از دگرگونی جسمی زن ناراحت نیست بلکه بیشتر در کنار او می ماند.تکیه گاه بودن و همراهی با زن تحملش را در مقابل ناگواری های دوران بارداری افزایش داده و درد زایمان را برای او قابل تحمل تر خواهد کرد.

 

عواملی که باعث غم و اندوه می گردد:

  • حب دنیا
  • ظلم و آزردن مردم
  • حرام خوردن
  • دل شکستن
  • گناه کردن
  • ترک عبادت و …..

عواملی که باعث ایجاد شادی و نشاط می گردد:

پیامبر فرمود گفتن (الله ربی لا اشرک به شیئا توکلت علی الحی الذی لا یموت ) غم را زایل می کند

  • دلی را شاد کردن
  • زیارت ائمه
  • یاد مصائب ائمه
  • سفر کردن
  • دید و بازدید
  • صله ارحام
  • دادن صدقه
  • مهمانی دادن
  • به آب جاری و به سبزه و گل نظر کردن
  • لباس لطیف و نو پوشیدن
  • استحمام کردن
  • شرکت در مجالس علمی
  • قرآن خواندن
  • نماز شب خواندن
  • ذکر خدا گفتن
  • خوردن میوه
  • مسواک زدن
  • پیرایش مو
  • ایمان به تقدیر خداوند

 

برنامه های عبادی دوران بارداری


تاثیر خواندن قرآن بر آرامش مادر باردار و جنین-فواید خواندن قرآن در دوران بارداری


برنامه های کلی


۱- همیشه با وضو باشد
۲- شب ها به آینه نگاه نکند
۳- با کوشش تمام از گناهان بپرهیزد
۴- حتی الامکان مستحبات را انجام دهد
۵- آرامش را حفظ کند و عصبانی نشود
۶- با گذاشتن نوار قرآن و خواندن قرآن به صورت روزانه می تواند به حافظ قرآن شدن فرزند خود کمک کند
۷- خواندن تسبیحات حضرت زهرا (س) بعد از هر نماز و شب قبل از خواب
۸- خواندن 40 روز زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام
۹- خواندن 40 روز سوره یاسین و فوت کردن به انار و خوردن آن
۱۰- خواندن 40 روز سوره یوسف و فوت کردن به سیب و خوردن آن
۱۱- خواندن 40 روز دعای توسل
۱۲- خواندن 40 روز زیارت جامعه کبیره
۱۳- خواندن 40 روز زیارت آل یاسین
۱۴- خواندن 40 شب جمعه دعای کمیل
۱۵- خواندن 40 صبح جمعه دعای ندبه
۱۶- خواندن 40 عصر جمعه دعای سمات
۱۷- خواندن 40 شب جمعه و یا ۴۰ شب سوره حدید ، حشر، تغابن ، جمعه ، صف قبل از خواب
۱۸- خواندن حداقل 40 شب نماز شب
۱۹- 40 روز غسل جمعه
۲۰- یک ختم قرآن برای سلامتی امام زمان (عج ا..
۲۱- خواندن 40 بار زیارت امام زمان (عج ا..
۲۲- خواندن 40 روز دعای عهد بعد از نماز صبح
۲۳- خواندن سوره توحید در هر روز 50 مرتبه بعد از نماز صبح
24- خواندن سوره قدر در هرروز 50 مرتبه بعد از نماز صبح
۲۵- هر روز 40 مرتبه ذکر صلوات
26- ۷۰ بار استغفار بعد از نماز
۲۷- خوردن مویز به مدت 40 روز ناشتا ، هرروز ۲۱ عدد با بسم الله
۲۸- در موقع تکان بچه دست روی شکم بگذارد و صلوات و سوره توحید را تلاوت کند
۲۹- برای صبور شدن بچه ، دست را روی شکم گذارد ، سوره والعصر را بخواند
۳۰- تلاوت قرآن خصوصا” مداومت به سوره انبیاء هر قدر که بتواند برای صالح شدن فرزند
۳۱- خواندن صحیفه سجادیه به ویژه دعای ۲۵ که دعا در حق فرزندان است
۳۲- خواندن دعاهای قرآنی
۳۳- ذکر صلوات کبیره
۳۴- هرشب یکی از سوره هایی که با سبح شروع می شود خوانده شود
۳۵- خواندن سوره نور در دوران بارداری فرزند دختر را عفیف می کند
۳۶- خواندن سوره محمد در دوران بارداری فرزند را جذاب کرده و باعث صبوری کودک شده
۳۷- از گریه کردن او جلوگیری می نماید
۳۸- خواندن سوره فجر در رشد جسمانی فرزند موثر است .

 

 

خوراکی ها و آثار آن بر کودک از دیدگاه احادیث


خوراکی ها و آثار آن بر کودک از دیدگاه احادیث


۱- گلابی :

الف) خوردن گلابی توسط پدر سبب زیبائی فرزند می شود.
ب) به زنان باردار گلابی بدهید که فرزندان را نیکو و زیبا می کند.
پ) به زنان باردار گلابی بدهید که اخلاق فرزندانتان را نیکو می کند.
ت) خوردن گلابی مایه قوت قلب، پاکی معده، صفا و تذکیه دل، دلیری و زیبایی بچه می شود.
ث) گلابی قلب را جلا می دهد و دردهای درون را به اذن حق، شفا می بخشد.
۲- کاسنی :
الف) هندباء (کاسنی) برای افزایش فرزند مفید است.
ب) خوردن کاسنی آب کمر را افزایش داده و فرزند را نیکو و ذکور بودن را در ولد زیاد می کند.
پ) خوردن کاسنی باعث زیبائی فرزند می شود.
۳- سویق (قاووت ) :
الف) خوردن سویق توسط والدین موجب قوت در فرزند می شود و از کودن شدن و سبک مغزی و نادانی او جلوگیری می کند.
ب) خوراندن سویق به کودک جهت تقویت و رویاندن گوشت و محکم کردن استخوان بسیار مفید است.
۴- خربزه :
خوردن خربزه توسط زن باردار سبب می شود که فرزند خوشرو و خوش خلق شود.
۵- کندور :
خوردن کندور توسط زن باردار باعث زیادی عقل بچه و همچنین باهوش پاکدل دانا و شجاع شدن پسر و خوشخو و نیکو شدن دختر می شود. درحدیثی آمده است : به زنان حامله کندر بخورانید بدرستیکه در شکم مادر کندر غذای طفل می شود و دلش محکم و تحملش زیاد می شود.
۶- انار :

خوردن انار شیرین فرزند را نیکو می کند. میل کردن انار در روزهای جمعه قبل از صبحانه بسیار خوب است. خوردن انار برای رفع حالت تهوع بسیار مفید است. برای کم خونی، یرقان (زردی)، درد مفاصل، فشارخون و بواسیر نیز بسیار خوب است. هر کس یک عدد انار بخورد دلش نورانی می شود و وسوسه های شیطان تا چهل روز از او برطرف می شود.

 

۴
از ۵
۴۷ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

بنده ی خدا گفت:
ممنونم که همه ی مطالب مورد نیازو در یک مقاله مختصر و مفید جمع آوری کردین. خیلی قابل استفادست.‌متشکرم.
    مدیریت گفت:
    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما همراه بزرگوار
    خیلی خوشحالیم مورد رضایت شما قرار گرفت.
    در پناه قرآن باشید ان شاءالله
F گفت:
خدا خیرتون بده
همه‌ی مطالبی که دنبالش بودمو یه جا گذاشتین
دستتون درد نکنه
خیییلی عالی بود.
    مدیریت گفت:
    سلام و احترام. خواهش میکنم. خوشحالیم از اینکه مورد رضایت شما قرار گرفته. در پناه قرآن باشید
رحیمه نصیرب گفت:
عالی ممنون از شما
    مدیریت گفت:
    سلام و احترام. محبت دارید. در پناه قرآن باشید بزرگوار
فاطمه گفت:
عااااالی بود خدا خیرتون بده
اجرکم عندالله
    مدیریت گفت:
    ممنون بابت دعای خیرتون. در پناه قرآن باشید.
منصوری گفت:
عالی بود و کامل و جمع و جور
ممنون از زحماتتون
    مدیریت گفت:
    سلام . احترام خدمت شما بزرگوار. ممنونم از شما. امیدوارم خداوند پشت و پناه شما باشد ان شاءالله
ریحانه گفت:
سلام
عالی و جامع بود
لذت بردم
خدا بهتون عوض خیر بده
    مدیریت گفت:
    سلام و احترام خدمت شما بزرگوار. ممنون از شما. الهی که در پناه خدا موفق باشید ان شاءالله

دسته بندی
​​​​​​​_________

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید