۰

خواص سوره بقره و آثار آن در دفع سحر و جادو و ازدواج

خواص سوره بقره- خواص سوره بقره ،آثار و فضائل اعجاب انگیز خواندن سوره بقره را در دفع سحر و جادو و رازهای بی نظیر سوره بقره را در ازدواج و برکت و گشایش کارها و فضیلتهای سوره بقره .

خواص سوره بقره


راهنمای مطالعه:

- ویژگی های سوره بقره

- نام های دیگر سوره

- محتوای سوره بقره

- آیات معروف سوره بقره( آیت الکرسی، آمن الرسول،آیه قبله، آیه استرجاع )

- فضائل سوره بقره

- آثار و برکات سوره مبارکه بقره

- فضیلت و خواص آیت الکرسی

- ختومات مجرب آیت الکرسی

- تعبیر خواندن سوره بقره در خواب

 

ویژگی های سوره بقره:

آیات بسیار مهمی از جمله آیة الکرسی و آمن الرسول در آن قرار دارد.

بعد از سوره مطففین و قبل از سوره آل عمران، به عنوان اولین سوره‌ ای است که در مدینه بر پیامبر نازل شد. سوره بقره در چینش کنونی مُصحَف، دومین سوره است و در جزء‌ های اول، دوم و سوم قرآن جای دارد.

سوره بقره جزو سوره‌ های مدنی و در ترتیب نزول، هشتاد و هفتمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شد. و دارای  286 آیه است.

علت نامگذاری این سوره به نام " بقره" ، اشاره به داستانی درباره گاو بنی اسرائیل در آیات 67 الی 73 دارد.

 

بزرگترین کلمه و بلندترین آیه

بزرگ‌ ترین کلمه «فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ» و بلندترین آیه قرآن (آیهٔ 282) در این سوره هستند.

سوره بقره، اولین سوره از سوره‌ های هفت‌ گانه طوال و اولین سوره از سوره‌ های 29 گانه‌ مقطعات است که با حروف مقطعه «الم» آغاز می شود.

 

نام های دیگر سوره:

دیگر نام های آن «فُسطاطُ القرآن» است. فُسطاط به معنای خیمه و خرگاه است و همان طور که خیمه مجموعه‌ی یک خانواده را در خود جمع می کند؛ این سوره نیز قسمت اعظمی از احکام قرآن و اسلام را در خود دارد .

دیگر نام «سَنام‌القرآن» است. بلندترین نقطه و قُلّه‌ی هر چیز را سَنام می‌گویند و این سوره به علّت در برداشتن بخش زیادی از احکام فقهی اسلام، از یک مرتبت و مقام بلندی برخوردار است که این نام را بر روی آن قرار دادند.

همچنین به دو سوره بقره و آل عمران "زهراوان و زهراوین" نیز گفته می‌شود.

 

محتوای سوره بقره:

بحث هایى پیرامون توحید و شناسائى خدا مخصوصا از طریق مطالعه اسرار آفرینش ؛ در زمینه معاد و زندگى پس از مرگ، مخصوصا مثال هاى حسّى آن مانند داستان ابراهیم و زنده شدن مرغ‌ها و داستان عزیر؛ در زمینه اعجاز قرآن و اهمیت این کتاب آسمانى ؛ در باره یهود و منافقان و موضع ‏گیری هاى خاص آن‌ها در برابر اسلام و قرآن، و انواع کارشکنی هاى آنان در این رابطه.

در زمینه احکام مختلف اسلامى از جمله نماز، روزه، جهاد، حجّ و تغییر قبله، ازدواج  و طلاق، احکام تجارت، و قسمت مهمى از احکام ربا و مخصوصا بحثهائى در زمینه انفاق در راه خدا، و همچنین مسأله قصاص و تحریم قسمتى از گوشتهاى حرام و قمار و شراب و بخشى از احکام وصیت و مانند آن..

خواص سوره بقره

آیات معروف سوره بقره:

 

آیة الکرسی (آیه 255)
آیه قبله (آیه 144)

«قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ»

«نگریستن ات را به اطراف آسمان مى‌بینیم. تو را به سوى قبله‌اى که مى‌پسندى مى‌گردانیم. پس روى به جانب مسجدالحرام کن».
این آیه به تغییر قبله مسلمانان از بیت المقدس، به سوی مسجدالحرام فرمان می‌دهد.

 

بلندترین آیه قرآن (آیه 282)

آمن الرسول (آیات 285 و 286)

«آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَ قَالُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَ عَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَ لاَ تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَ لاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ»

 

آیه استرجاع (بخشی از آیه 156)

«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَ‌اجِعُونَ...»

«[صابران] کسانی [هستند] که چون مصیبتی به آنان برسد، می‌گویند: «ما از آنِ خدا هستیم، و به سوی او باز می‌گردیم....»

 

سفارش اهل بیت برای یادگیری:

سفارش مؤکد اهل‌بیت درباره فضیلت یادگیری این سوره نیز نشان دیگری از عظمت آن است.

در اینجا لازم مى دانیم: این حقیقت مهم را تکرار کنیم، که ثواب ها، فضیلت ها و پاداش هاى مهمى که براى تلاوت قرآن، یا سوره ها و آیات خاصى نقل شده هرگز مفهومش این نیست که انسان آنها را به صورت اوراد بخواند و تنها به گردش زبان قناعت کند.
بلکه خواندن قرآن براى فهمیدن و فهمیدن براى اندیشیدن و اندیشیدن براى عمل است.
اتفاقاً هر فضیلتى درباره سوره اى یا آیه اى ذکر شده تناسب بسیار زیادى با محتواى آن سوره یا آیه دارد.

فضائل سوره بقره:

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: من قرأها فصلوات الله علیه و رحمته و اعطی من الاجر کالمرابط فی سبیل الله سنة لا تسکن روعته.

مجمع البیان،ج1،ص67

هر کس سوره بقره را بخواند درود  و رحمت خدا بر اوست و خدا پاداش کسی را به او می دهد که یک سال در راه خدا جنگیده باشد و از اسلام دفاع کرده باشد.

قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: من قرأ  أربَعَ آیاتٍ من اولِ البقرةِ و آیَة الکرسی و ۀیتین بَعدَها و ثلاثَ آیات من آخرها لَم یَرَ فی نفسه و مالهِ شیئاً یَکرهُهُ و لا یَقرَبُهُ و لا یَنسی القرآن.

ثواب الاعمال، ص280

رسول خدا صلی الله علیه وآله سلم فرمودند: «هرکس 4آیه از اول سوره بقره و آیة الکرسی را با دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند هیچ بدی و ناراحتی در جان و مال خود نبیند و شیطان به وی نزدیک نشود و قرآن را فراموش نکند.»

قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم: ان اصفر البیوت بیت لا یقرأ فیه سورة البقرة فسطاط القرآن.

مستدرک الوسائل، ج4، ص334

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: «خالی ترین خانه [از خیر] خانه ای است که در آن سوره بقره خوانده نشود، سوره بقره سوره ایست که محل اجتماع قرآن است.»

عن ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم قال لی یا ابی! مرّ المسلمین ان یتعلموا سورة البقرة فان تعلمها برکة و ترکها حسرة و لا یستطیها البطلة.

مجمع البیان،ج1،ص67

پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به اُبّی بن کعب فرمودند:

« ای اُبّی! مسلمانان را به فراگیری سوره بقره فراخوان، زیرا برای کسی که آنرا میخواند برکت است، و در رها ساختن آن حسرت و ساحران راهی برای نفوذ در سوره بقره را ندارند.»

قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم: من قرأها فی بیته نهاراً لم یدخل بیته شیطان ثلاثة ایام و من قرأها فی بیته لیلاً لم یدخله شیطان ثلاث لیال.

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:  «هرکس سوره بقره را در خانهٔ خود قرائت کند سه روز آن خانه از گزند شیطان در امان است و همچنین اگر یک شب ٱن را در خانه خود تلاوت کند، سه شب ٱن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان داخل ٱن خانه نمی گردد

عن ابی عبدالله علیه السلام: من قرأ البقرة و آل عمران جاء یوم القیامة تظلانه علی رأسه مثل الغمامتین أو العباءتین.

البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ص132

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره بقره و آل عمران را بخواند در روز قیامت این دو سوره مانند دو قطعه ابر یا دو عبا و یا دو سایبان بر او سایه می افکنند.

آثارو برکات سوره بقره


 

 خواص سوره بقره-آثار و برکات سوره بقره:

این سوره شریفه آثار و برکاتی دارد که به نمونه هایی از آن اشاره می نماییم:

 

1) دور شدن شیطان

شیطان براساس سوگندی که یاد کرده است همواره در تلاش است تا انسان را بفریبد و برای مقابله با ٱن باید به دست ٱویزی محکم چنگ زد.

عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم قال: من قرأهذه السورة فی داره، فان قردها فی الیوم لا یحوم حومة الشیاطین ثلاثة ایام و أن قرأها فی الیل لا یحومون حولة ثلاث لیال.

مستدرک الوسائل، ج4، ص333

«سوره بقره برترین سوره قرآن است، هر کس آن را در شب در منزل خود قرائت نماید ، تا سه شب شیطان وارد خانه اش نمی شود و اگر در روز خوانده شود نیز اینچنین است.»

 

2) ایجاد برکت

عواملی چند موجب ایجاد برکت در زندگی و نیز اسبابی چند موجب از بین رفتن برکت و بر جای ماندن حسرت ها است.

عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم قال: تعلموا سورة البقرة فان أخذها برکة و ترکها حسرة...

مستدرک الوسائل، ج4، ص333

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت است:

«سوره بقره را بیاموزید زیرا برگرفتن ٱن موجب برکت و رها کردن آن سبب حسرت است.»

 

3) رفع سحر

ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم: قال لی یا ابی! مر المسلمین ان یتعلموا سورة البقرة فان تعلمها برکة و ترکها حسرة و لا یستطیها البطلة! قلت یا رسول الله ماالبطلة؟ قال : السحرة.

مجمع البیان ج1 ص67

[اُبیّ می گوید] پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به من فرمود: «ای ابیّ! به میان مسلمانان برو تا سوره بقره را از تو بیاموزند. به راستی که یادگیری آن، برکت است و ترک کردنش، حسرت و افسوس، و یاوه گویان توان رویارویی با آن را ندارند.

[اُبیّ گوید:] «ای رسول خدا، یاوه گویان چه کسانی اند؟» فرمود: «ساحران و افسونگران»

 

4) جهت درمان تب

شفاجویی از آیات قرآن آموزه ای است از قرآن کریم و توصیه های ارزشمند اهل بیت علیهم السلام و از جمله این شفادهنده ها سوره بقره است.

از امام صادق علیه السلام نقل است: اگر کسی باایمان، سوره مبارکه بقره را بنویسد و بر ادم تبدار ببندد تب او زایل شود.

خواص آیات قرآن کریم، ص16

 

5) جهت درمان ترس

از حضرت امام جعفرصادق علیه السلام منقول است: اگر کسی، با ایمان سوره مبارکه بقره را بنویسد و به آب باران بشوید و به آدم ترسو دهد ترس او زایل می شود.

خواص آیات قرآن کریم، ص16

 

6) رسیدن به حاجت

هر کس بعد از نماز صبح پیش از آنکه سخن گوید آیه 137 (فَإِنْ آمَنُواْ بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ) را هفت مرتبه بخواند، خداوند مهربان در آن روز همه مهمات او را کفایت می کند و اگر آن را ورد خود سازد و بعد از هر نماز واجب بخواند محتاج نشود و مرادات او حاصل گردد.

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص72 به نقل از خواص الایات اصفهانی،ص 16

 

7) زیاد شدن روزی

قبل از بیان حاجت ابتدا وضو گرفته و قبل از آنکه نماز بخواند و سخنی بگوید هفت بار آیه 186 بقره (وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) را بخواند و بعد از نماز هم هفت مرتبه این آیه را بخواند؛ خداوند حاجتش را برآورده سازد و روزیش زیاد گردد.

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص73 به نقل از زادالعماد، ص501

 

8) جهت گشایش کارها

هر کس آیه 186 سوره بقره « وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ » را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند کار بسته او گشاده می گردد.

خواص آیات قرآن کریم، ص26


پیشنهاد ما به شما: سوره یوسف برای زیاد شدن روزی، الفت میان زوجین، برای زیبایی صورت،  برای محبت، برای شفای مریض 


9) بیدار شدن در وقت معین

چون کسی آیه 125 سوره بقره « وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ » را در وقت خواب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و از خداوند متعال درخواست کند که در وقت معینی از خواب بیدار شود مطلوبش حاصل می شود.

خواص آیات قرآن کریم، ص25

 

10) تفرقه افراد خلافکار

هر کس، با ایمان آیه 249 سوره بقره:

« فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلاَّ قَلِيلاً مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لاَ طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُو اللّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ»

را به زعفران و گلاب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آیه بنویسد و به آب باران بشوید و به جماعتی دهد که در کاری نامناسب و خلافی متفق شده باشند از هم پراکنده شوند.

خواص آیات قرآن کریم، ص28

 فرمود : در آخر سوره ی بقره آیاتی هست که هم قرآن است و هم دعا و هم رضای خداوند در خبر که به رسول خدا گفتند از خانه ی ثابت بن قیس شمّاس نوری مانند چراغ تابان بر می آید گفت او سوره بقره را میخواند به او گفتند شبها در سرایت چه میخوانی ؟ 

گفت آخر سوره ی بقره ، امن الرسول فرمود هرکس دو آیه از سوره بقره را بخواند و آن دو امن الرسول تا آخر سوره است که بعد از عشاء بخواند گویا تمام شب را احیاء کرده ، 

فرمود دو آیه است که خدا از گنجهای بهشت نازل نمود ، خداوند رحمن به دست خود آن دو را نوشت پیش از آنکه خلق را آفریند به دو هزار سال ، هرکس آن دو را بعد از عشاء بخواند از قیام شب او را کفایت می کند و جمیع مهمات دنیا و جمیع مهمات آخرت او را کفایت کند و شیطان نزدیک او نیاید و آن آیات عبارتند از:

آیه ی دویست و هشتاد و چهار و دویست و هشتاد و پنج و دویست و هشتاد و شش سوره ی بقره .

 سوره ی بقره و آل عمران را  بیاموز که آن دو ستاره ی تابان است و فردای قیامت بیایند به صورت دو فرشته و خواننده ی آن را شفاعت کنند  تا به بهشتش برند . در خبر است هر که بقره و آل عمران را در شب جمع بخواند فردای قیامت او را دو پر دهند  تا بر صراط مثل پرندگان پرواز نماید .

11) برای رفع نازایی

امام صادق ع فرمود :

 هر کس سوره بقره را به زعفران و گلاب بنویسد و بر درختی آویزد میوه ی نیکو دهد

 و اگر بر زن (نازا ) آویزد آبستن گردد

 

12) برای ازدواج:

در موقع قنوت نماز آیه 201 سوره بقره را تلاوت کنید:  «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»؛ «پروردگارا، به ما در دنیا نیكى و در آخرت نیكى عطا كن و ما را از عذاب آتش (دوزخ) نگاه دار»

فردی که این آیه را به عنوان دعای بخت گشایی در قنوت نماز بخواند ده حاجت از خداوند طلب کرده است که هفت حاجت آن در دنیا و سه حاجت آن در آخرت می باشد.

 همسر خوب

اخلاق خوب

 علم و تخصص و رزق واسع

 ایمان و تدین

 قلب شاکر

زبان ذاکر

ولایت علی بن ابیطالب (ع)

آیه 165 سوره بقره برای محبت زن و شوهر و آشتی و عشق و محبت شدید

 

خواص سوره بقره- آیه 165 سوره بقره برای محبت زن و شوهر و آشتی و عشق و محبت شدید

برای مهر و محبت زن و شوهر به هم “آیه 165 سوره بقره” را بر شیرینی مثل خرما بخواند وبه همسرش بخوراند میان آنها آشتی و محبت شدید  برقرار خواهد شد.

 


پیشنهاد ما به شما :خواص بی نظیر سوره واقعه در ازدواج و ثروت و محبوبیت و بارداری 


13) برای کودکان

امام جعفر صادق ( علیه السلام)  :نوشتن سوره بقره و نگه داشتن آن بهمراه خود، باعث کاهش همه دردها ست و اگر بر کودک تب دار بسته شود، تب او درمان می شود. اگر بر کودکی که می خواهید از شیر بگیرید سوره بقره را بنویسید به او  ببندید به راحتی از شیر گرفته خواهد شد.

فضیلت و خواص آیة الکرسی:

برترین سوره قرآن

از مرحوم «طبرسى» در کتاب «مجمع البیان» از پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله) چنین نقل مى کند که پرسیدند: کدام یک از سوره هاى قرآن از همه برتر است؟

حضرت فرمودند: سوره «بقره»، عرض کردند: کدام آیه اش افضل است؟ فرمود: (آیه الکرسی)

امیر مؤمنان، علیه السّلام، فرمود: اگر بدانید که این آیه (آیه الکرسی) تا چه اندازه اهمیت دارد، در هیچ حالی آن را ترک نمی‏کنید.

رسول خدا، صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، می‏فرمود: آیة الکرسی از گنجی که زیر عرش است به من بخشیده شده، و پیش از من به هیچ پیامبری داده نشده است.

حضرت علی، علیه السّلام، فرمود: از آن وقتی که این سخن را از پیغمبر شنیدم، شبی بر من نگذشت که این آیه را نخوانم.

حضرت رضا، علیه السّلام، می‏فرمود: هر کس هنگام خواب، آیة الکرسی را تلاوت کند، به خواست خدا، به مرضی که او را فلج کند، گرفتار نشود، و هر کس پس از هر نماز، آن را بخواند، گزنده‏ای به وی آزار نمی‏رساند.

رسول خدا، صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم، فرمود: - هر گاه مؤمن آیة الکرسی بخواند و ثواب آن را به اهل قبور اهدا کند، خداوند در برابر هر حرف از آن، برای او، فرشته‏ای می‏آفریند که تا روز قیامت برای او تسبیح گوید.


یکی از بافضیلت ترین آیات قران کریم آیه 255 سوره بقره است که به آیه الکرسی شهرت دارد.


عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: سَید البشر آدم و سیّد العرب محمدٌ صلی الله علیه وآله وسلم ولا فخرَ و سید الفُرسِ سلمانٌ و سیدُ الروم صُهَیبٌ و سید الحبَشة بلالٌ و سیدالجبال الطُورُ و سیدُ الشّجر السّدر و سید الشهور الاشهر الحُرُم و سید الایام یوم الجمعة و سید الکلام القرآنُ و سید القرآن البقرة و سید البقرة آیةُ الکرسی.

مجمع البیان ج1 ص399

رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: برترین بشر آدم و سید عرب محمد که فخری به آن نمی کنم و سید فارس ها سلمان، و سید روم ها صُهیب، و سید حبشی ها بلال و سید کوهها طور، و سید درختان سدر، و سید ماه ها ماههای حرام، و سید روزهای هفته روز جمعه و سید کلام و گفتار قرآن و سید قرآن بقره و سید بقره آیة الکرسی می باشد.

روی عن الباقر انه قال: من قرأ آیة الکرسی مرة صرف الله عنه الف مکروه الدنیا و الف مکذوه الاخرة أیسره من مکروه الدنیا الفقر، و ایسره من مکروه الاخرة عذاب القبر.

جامع الاخبار ص124

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس یک مرتبه آیه الکرسی را قرائت کند دور می شود از او هزار مکروه و بدی از بدی های دنیا و هزار مکروه و بدی از بدیهای آخرت ، و ساده ترین مکروه دنیا فقر و ساده ترین بدی آخرت عذاب قبر است.

عن الصادق علیه السلام قال: انّ لِکُلّ شی ء ذروَةٌ وَ ذروَةُ القرآن آیة الکرسی.

مستدرک الوسائل ج4 ص337

امام صادق علیه السلام فرمودند: برای هر چیز فرد برتر و نقطه اعلا وجود دارد و آیه الکرسی اعلا و برتر قرآن است.

همچنین از ایشان روایت شده: «هرکس آیة الکرسی را یک بار بخواند خداوند 1000رنج و گرفتاری از سختیهای دنیا و 1000رنج و گرفتاری از سختیهای ٱخرت را از او بر می گرداند؛ کمترین سختی دنیا فقر و تهیدستی است و کمترین سختی ٱخرت، عذاب قبر است.

 خواص القرآن ص53 به نقل از المصباح کفعمی،ص581

 در پاره ای از سفارشات ائمه معصومین علیهم السلام به قرائت این آیه در مکان یا زمان خاصی اشاره شده است از جمله:

 

الف) پس از نمازهای واجب

قال النبی صلی الله علیه وآله وسلم: من قرأ آیة الکرسی فی دبر کل صلاة مکتوبة لم یمنعه من دخول الجنة الا الموت.

مجمع البیان ج1 ص399

هرکس آیة الکرسی را بعد از هر نماز تلاوت کند هیچ چیز مانع ورود او به بهشت نمی شود الا مرگ.

 

ب) هنگام وضو 

عن الباقر علیه السلام: من قرأ علی اثر وضوئه آیة الکرسی أعطاه الله تعالی ثواب اربعین عاما و رفع له اربعین درجة و زوجّه الله اربعین حوراء.

بحارالانوار ج80 ص317

امام باقر علیه السلام در این باره فرمود: هر کس در پی وضویش آیه الکرسی را قرائت نماید خداوند 40 سال ثواب عبادت را به او عطا می کند و 40 درجه بر درجات او افزوده می شود و او را با حوریان بهشتی تزویج می نماید.

 

ج) در وقت سجده کردن

عن ابی جعفر علیهما السلام: من قرأ آیه الکرسی و هو ساجد لم یدخل النار ابداً.

جامع الاخبار ص125

امام باقر علیه السلام می فرمایند: هر کس در حال سجده آیه الکرسی را بخواند به آتش جهنم وارد نمی شود.

 

د) روزهای جمعه

روز جمعه، عید مسلمانان و برترین روزهاست. اعمال نیک در این روز پاداشی دو برابر خواهد داشت. روایت است که امام سجاد علیه السلام صبحگاه و در تعقیب نماز صبح روز جمعه «آیه الکرسی» را می خواند تا ظهر و چون از نماز فارغ می شد، به خواندن سوره انا انزلناه مشغول می شد.

مفاتیح الجنان

 

و) در سفر:

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: اگر هر کسی آیة الکرسی را در سفر بخواند در  هر شب سالم می ماند  و سالم می ماند آنچه را با اوست.

مفاتیح الجنان

 

ز) بعد از نمازهای مستحب

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره «قل هو الله احد» و «انا انزلناه» و «آیة الکرسی» را در هر رکعت نماز مستحبی بخواند بی تردید خداوند برتری کردارهای آدمیان را برای او باز گشاید و او را توفیق دهد جز آن کس که همانند او و فزون تر از او تلاوت کند.

ترجمه ثواب الاعمال و عقابها ص 166

 

ح) در موقع خواب

عن ابی الحسن الرضا علیه السلام: من قرأ آیة الکرسی عند منامه لم یخف الفالج ان شاءالله و من قرأها بعد کل صلاة لم یضره  ذو حمة.

امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس هنگام خواب آیه الکرسی را تلاوت کند بخواست خدا به مرضی که او را فلج کند گرفتار نشود (یعنی سکته نمی کند) و هر کس بعد از هر نماز آنرا بخواند گزنده ای به او آزار نرساند.

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر ص58

امام صادق (ع ) فرمود: هر که هنگام خوابیدنش سه بار آیة الکرسى بخواند و آیه 18 از سوره آل عمران :

شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکة و اولوا العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزیز الحکیم

و آیه سخره و آیه سجده را قرائت کند، دو شیطان بر او گمارده شود تا او را از مرده شیاطین حفظ کنند بخواهند یا نخواهند و با آن دو، سى تن فرشته باشند که خداى عزوجل را حمد کنند و او را تسبیح گویند و تهلیل گویند و تکبیر گویند و براى او آمرزش خواهند تا آن بنده از خواب بیدار شود و همه ثوابش از او باشد.

آثار و برکات آیه الکرسی

قرائت آیه الکرسی منشأ فواید و بهره های فراوانی برای قاری آن و اطرافیان او خواهد بود که به چند نمونه اشاره می شود:

 

1) ترس از تنهایی؛

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من باب فی دارد و بیت وحده فلیقرأ آیه الکرسی و لیقل «اللهم آنس وحشتی و آمن روعَتی و اعنّی علی وحدتی»

کافی ج2 ص573

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس شب در خانه تنهاست و از تنهایی و تاریکی می ترسد ابتدا  آیة الکرسی رابخواند و آنگاه بگوید: «اللهم آنس وحشتی  و آمن ردعتی و أعنی  علی وحدتی».

 

2) دفع دشمن

جهت غلبه و مقهوریت دشمن 40 بار آیة الکرسی را بخواند و چون ما بین دو میم  (یعلم ما بین ایدیهم ) رسد آن دشمن را در نظر آورد .

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی  به نقل از گوهر شب چراغ ج1 ص60

 

3) شفای درد چشم:

قال امیرالمومنین علیه السلام: إذا اشتکی احدکم عینه فلیقرأ آیة الکرسی و لیضمر فی نفسه انها تبرّأ فانّه یعافی انشاءالله...

آقا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هنگامی که یکی از شما از درد چشم شکایت کرد آیة الکرسی بخواند و باید در نفس خودش یقین داشته باشد که او شفا می دهد پس بدرستی که او درد چشم را خوب می کند.

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی  به نقل از بحارالانوار ج89

 

ختومات مجرب آیة الکرسی:

1) آیه الکرسی را به عدد لفظ کرسی یعنی«290» مرتبه بخواند و از «وهو العلی العظیم» تجاوز نکند اگر سهوا گذشت از سر بگیرد. هم چنین گفته اند به عدد نام خود بخواند ابواب فتوحات بر روی او گشوده می گردد و سعادت به او روی می آورد. و فقر از او دور می شود

2) برای تحبیب شرعی به عدد نام طالب و مطلوب خوانده شود اثری عجیب دارد.

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص89 به نقل از گوهر شب چراغ، ج1، ص228

3) گویند هرگاه کسی به اعتقاد درست متوجه این ختم عظیم الشأن بشود تا سه روز حاجت او روا شود و روش ختم چنین است:

یک بار آیة الکرسی را با «اعوذ بالله» و «بسم الله» و یک بار «حمد» با سوره «قل هو الله احد» که هر بار سوره «اخلاص» را می خواند با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع کند و این سوره را بعد از «حمد» 5 مرتبه بخواند و یازده بار سوره «کوثر» و صد صلوات بفرستد تا سه روز ان شاءالله مراد او حاصل شود و ثواب ختم را به روح چهار پیغمبر که «آدم‌صفی الله، ابراهیم خلیل الله، موسی کلیم الله، محمد حبیب الله» فرستد حاجتش برآورده شود.

قرآن درمانی روحی و جسمی، ص89 به نقل از گوهر شب چراغ، ج1، ص162

4) برای ادای قرض و وسعت  رزق و توانگری در روز جمعه (یا پنج شنبه) روزه بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و پیش از نماز صدبار صلوات بفرستد و به هر نیت که دارد شروع به نماز نماید و در هر رکعت بعد از فاتحه 11 بار آیه الکرسی ، و 25 مرتبه «قل هو الله» و بعد از نماز 41 بار بگوید: «یا وهّاب» و کوشش کند که از اول نماز تا اتمام ختم، سخن نگوید و بعد از فراغ حاجت خود را بطلبد که البته مستجاب می شود.

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی  ص107

5) از جمله ختم های معتبر و مجرب ،به عدد لفظ کرسی یعنی 290 مرتبه  آیه الکرسی را بخواند که باید از (و هو العلی العظیم) تجاوز نشود و اگر احیانا از روی سهو تجاوز شود آیه را از سر بگیرد

آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی  ص135

 

خواص آیةالکرسی:

الف ) بخوان و به پاهای خود فوت کن در راه خسته نمیشوی . ب) هفت مرتبه بخوان در بالین شخص خوابیده بیدار شود . ج) در وقت ضرورت هفتاد مرتبه بخوان و جایی که میخواهی برو در شب البته کسی تو را نمیبیند . د) در وقت ضرورت و مشروع، هفت صد و هفت مرتبه بر قفلی که بسته باشد بخوان مفتوح میشود . ه) اگر در زنجیر و حبس باشی هزار و یک مرتبه بخوان البته همان روز خلاص میشوی . و) اگر بسته شدی چهل و یک بار بر آب بخوان و بخور گشاده میشوی. ی) اگر آية الکرسي 7 مرتبه بر 7 عضو بدن خوانده شود آن اعضاء آسيبي نميبينند. 

 

تعبیر خواندن سوره بقره در خواب  توسط ابن سیرین

سوره بقره سوره ای است که برای استحکام بخشیدن به خانه استفاده می شود و برای اخراج شیاطین کار می کند. ترتیب سوره دوم در قرآن کریم بعد از سوره فاتحه است .

سوره بقره طولانی ترین سوره در قرآن کریم است. این سوره نیز با وجود آیه صندلی در آن متمایز می شود. گاهی اوقات ممکن است شخصی هنگام خواب خواب ببیند که می خواند یا اینکه سوره بقره را بشنود و هنگام بیدار شدن ، او به دنبال تعبیر این خواب است.

 

دختر مجرد:

  • دانشمندان در تفسیر خواندن سوره بقره در خواب به طور كلی به معنای حسن و روزی فراوان تلاش كرده اند.
  • اگر دختری مجرد در خواب ببیند که سوره بقره را می شنود ، این نشان می دهد که قصد او نسبت به دیگران خالص است و همچنین در برخورد با مردم تبحر دارد ، که این می تواند نتیجه گیری خوب او را نشان دهد.
  • اگر شخصی در خواب ببیند که سوره بقره را می خواند ، این نشان می دهد که درهای رزق و روزی برای رویاپرداز باز می شود و خداوند او را از هر گونه شر محافظت می کند.

 

زن متاهل:

  • دیدن سوره بقره در خواب یکی از خواب های ستودنی است که به خیر و برکت و روزی فراوان اشاره دارد.
  • اگر زن متاهلی در خواب ببیند که سوره بقره را می خواند ، این نشان دهنده تسهیل امور و تسهیل امور بین او و همسرش است.
  • همچنین ، یک رویا در مورد خواندن سوره بقره برای فرزندان این زن ممکن است نشان دهد که آنها از خیر و برکت برخوردار می شوند و زندگی پر از عشق و خوشبختی را سپری می کنند.
  • همچنین ، آرزوی یک زن متاهل نشانگر حاملگی قریب الوقوع است اگر او از مشکلات باروری رنج ببرد ، و خدا بهتر از همه می داند.
  • دانشمندان همچنین رویای یک زن متاهل را توضیح دادند که او در پایان مشکلات بین او و همسرش در صورت بروز مشکل بین آنها و اینکه روابط آنها تحت سلطه عشق و علاقه خواهد بود ، سوره بقره را تلاوت می کند.
  • همچنین ، آرزوی خواندن یک زن متاهل در خواندن سوره بقره بیانگر این است که فرزندان این زن با او صالح خواهند بود ، و خدا بهتر می داند

 

مرد:

  • اگر مردی در خواب ببیند که در خواب سوره بقره را می خواند ، این نشان می دهد که او از شر مشکلات و نگرانی هایی که در زندگی او بیداد می کنند و باعث ناراحتی او می شود ، خلاص خواهد شد.
  • همچنین ، تعبیر خواندن سوره بقره در خواب ممکن است نشانگر خوب بودن و نیکی فرزندان بیننده خواب باشد و آنها فرزندان صالحی باشند و خدا بهتر می داند.
  • خواب در مورد خواندن سوره بقره نشانگر بهبودی از بیماری است ، اگر خواب بیننده از بیماری رنج می برد و خدا بهتر می داند.
  • همچنین خواندن سوره بقره در خواب بیانگر مصونیت از آسیب ، حسد و چشم بد است ، همانطور که می دانید برای بیرون راندن شیاطین م worksثر است و خداوند بهتر از همه می داند.

 

زن باردار:

  • سوره بقره یکی از بهترین سوره های قرآن است که برای اخراج شیاطین کار می کند و از شخص محافظت می کند و او را از مشکلات و نگرانی نجات می دهد و برای تسهیل امور کار می کند.
  • تعبیر خواندن سوره بقره در خواب برای یک زن باردار بیانگر این است که حاملگی تسهیل می شود ، زایمان آسان و آسانی دارد و جنین او سالم خواهد بود و خداوند جنین مورد نظر او را به او می دهد.
  • سوره بقره همچنین بیانگر این است که دعاها مستجاب می شود و خیرخواهی به این زن و فرزندش وارد می شود ، و همچنین بیانگر این است که این زن از زندگی راحت و بدون نگرانی و مشکلات برخوردار خواهد بود ، و همچنین حاکی از رزق و برکت و خوبی های فراوان است.

 

جوانان:

  •  خواندن سوره بقره در خواب برای یک جوان ، حاکی از روزی و برکت فراوان در پول ، سن و سلامتی است و خداوند بهتر از همه می داند.
  • اگر جوانی در خواب ببیند که در خواب سوره بقره را می خواند و این جوان دچار بیماری شده است ، این نشان دهنده بهبودی وی از بیماری است.

 

شنیدن سوره بقره در خواب:

هرکس در خواب ببیند که در حال گوش دادن به سوره بقره است، نشان می دهد که از مشکلات و نگرانی ها خلاص می شود و خدا بهتر می داند.

شنیدن سوره بقره در خواب ، نشان دهنده رزق و روزی فراوان برای فرد بیننده خواب است ، و همچنین نشانگر محافظت از این شخص در برابر جن است ، و خداوند بهتر از آن آگاه است.

هرکس در خواب ببیند که در خانه در خواب سوره بقره را گوش می کند ، این نشان می دهد که خانه او از جن و شیطان در امان است و خداوند او را از هر گونه بدی محافظت می کند.


بیشتر بدانید : 

دوستی با اجنه جهت درمان بیماریها- راههای دفع اجنه

 


و در پایان امیدواریم که همیشه حال شما خوب باشد.

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

رقیه‌رضایی گفت:
با سلام خدمت شما منظور از آیه سجده کدام آیه از قرآن هست
    مدیریت گفت:
    با سلام و احترام خدمت شما بزرگوار
    آیه قبله آمده ( آیه قبله (آیه 144) نه آیه سجده.

دسته بندی
​​​​​​​_________

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید